*

Dimitri Qvintus

Finnair ja sinivalkoinen valhe

”Olemme reilu ja luotettava työnantaja”, Finnair ilmoittaa kotisivuillaan. Valtio-omisteinen Finnair on ollut pitkään tapetilla. Kohua on riittänyt asuntojärjestelyistä, johtajien järjettömistä bonuksista ja työntekijöiden irtisanomisista.

Pari kuukautta sitten aiheena oli Finnairin aikomus palkata ulkomaista vuokratyövoimaa matkustamoon, vaikka kotimaassa on kymmeniä työttömiä lentoemäntiä ja stuertteja. Asia liittyy Finnairissa jo pitkään jatkuneeseen säästöohjelmaan. Henkilöstö on omalta osaltaan tullut yhtiötä vastaan ja hyväksynyt heikennyksiä työsopimuksiinsa. Varsinkin matkustamohenkilöstö on kantanut kortensa kekoon erillisellä säästösopimuksella.

Samaan aikaan, kun matkustamohenkilöstöä on lomautettu, Finnair on lisännyt ulkomaista vuokratyövoimaa. Aasian reiteillä Finnair perusteli toimintaansa kielitaidolla. Jokainen ymmärtää, että New Yorkin reitin kohdalla kielitaito ei voi olla perusteena, sillä jokainen Finnairin matkustamotyöntekijä puhuu englantia.

Matkustamohenkilöstön mukaan Finnair oli ilmoittanut, että yhtiö ei noudattaisi omia voimassa olevia työehtojaan New Yorkin reitillä. Suomalaisten työehtojen noudattaminen oli ehtona aasialaisen vuokratyövoiman palkkaamiselle.

Kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson kysyi kirjallisessa kysymyksessä työministeri Lauri Ihalaiselta, voidaanko EU:n ulkopuolelta tuleville vuokratyöntekijöille myöntää työluvat, vaikka Suomessa on samaan aikaan työttömiä matkustamotyöntekijöitä. Toinen kysymys oli, miten suomalaisten työehtojen kiertämiseen puututaan.

Ministeri Ihalaisen vastauksesta kävi ilmi, että Uudenmaan TE-toimiston mukaan Suomen kansallisilla työmarkkinoilla on kymmeniä työttömiä työnhakijoita, joiden ensisijainen hakuammatti on lentoemäntä tai stuertti. Eli osaavaa kotimaista työvoimaa on tarjolla, mutta siitä huolimatta Finnair haluaa palkata ulkomaista vuokratyövoimaa. Finnair on siis kirjaimellisesti lähtenyt merta edemmäs kalaan.

Vastauksessa kerrottiin myös, että TE-toimisto on pyytänyt Finnairilta selvitystä työpaikkoja hakeneista henkilöistä ja perusteita, miksi hakijat tulivat tai eivät tulleet valituiksi avoimiin työpaikkoihin. Kyse on työntekijöiden tarveharkinnasta. Mikäli tarjolla on kotimaista työvoimaa, sitä tulee käyttää ensisijaisesti. Finnair pyrkii nyt kiertämään tämän tarveharkinnan palkkaamalla väkeä Yhdysvalloista heikommilla työehdoilla ja palkoilla. TE-toimisto vaati Finnairia selvittämään asian ja toimi sen mukaisesti.

Nyt Finnair yrittää uudestaan kiertää suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia työehtoja sopimuskikkailun avulla. Mol.fi-sivulle laitetussa ilmoituksessa matkustamohenkilöstöltä vaaditaan muun muassa valmiutta työskennellä New Yorkista käsin. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys twiittasi asiasta eilen. Vaatimus on järjetön, sillä koneet ja lentäjät toimivat Helsingistä käsin. Finnair tietää kyllä varsin hyvin, että Suomessa on kymmenittäin yhtiön itse lomauttamia tai irtisanomia työntekijöitä.

Tällaista vehkeilyä ei voi hyväksyä. YT-Suomi kaipaa kaikkein vähiten sitä, että käytetään ulkomaista vuokratyövoimaa, kun tarjolla on lomautettuja tai irtisanottuja, ammattitaitoisia kotimaisia työntekijöitä - vieläpä valtio-omisteisessa yhtiössä.

Parasta asiakaspalvelua olen saanut Finnairin lentoemänniltä ja stuerteilta. Yt-neuvotteluista, työehtojen heikentämisestä ja yleisestä epävarmuudesta huolimatta palvelu on aina ollut ammattitaitoista ja ystävällistä - aina hymy huulilla. Kuinka moni meistä pystyisi samaan?

Finnairin työntekijät ovat saaneet kärsiä epävarmuudesta jo ihan tarpeeksi. Heille Finnairin toiminta näyttäytyy sinivalkoisena valheena.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"Mol.fi-sivulle laitetussa ilmoituksessa matkustamohenkilöstöltä vaaditaan muun muassa valmiutta työskennellä New Yorkista käsin. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys twiittasi asiasta eilen. Vaatimus on järjetön, sillä koneet ja lentäjät toimivat Helsingistä käsin"

Norwegian toimii jo noin ainakin Thaimaan lennoillaan.

Martti Laines

Lentoliiketoiminta on kansainvälistä, joten siinä, jos missä, on luontevaa käyttää kansainvälistä henkilökuntaa.

Tough luck suomalaiselle lentoemolle. Tervetuloa globaaliin maailmaan. Sitä kehitystä ei pelasta TE-keskus, SDP, Qvintus tai blogikirjoitus. On Finnairin kannalta myös kohtuullista, että se voi kilpailla samoilla korteilla muiden lentoyhtiöiden kanssa - joilla ei ole suomalaista ammattiyhdistystaakkaa.

Finnairin, kuten minkään yrityksen, tehtävänä ei ole tuottaa työpaikkoja.

Hannu Laine

Finairin kuten muittenkaan yritysten ei tarvitse tuottaa työpaikkoja?
Mitähän se nyt tarkoittaa?
Jos firma ei tuota työpaikkoja niin ei kai sellasella ole mitään toimintaa jos ei ole työpaikkoja.
Kukas ne työt tekee?

Käyttäjän DimitriQvintus kuva
Dimitri Qvintus

Finnairilla on omia lomautettuja työntekijöitä. Mikäli työvoimaa on lisättävä, apu löytyy todella läheltä. Kyllä tämän kikkailun soisi jo loppuvan.

Antti Jokinen

Suomalainen työvoima on vaan liian kallista pystyäkseen kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla. Niin kuin, joku jo edellä mainitse, tällaista se globalisaatio teettää.

Käyttäjän DimitriQvintus kuva
Dimitri Qvintus

Aasian reiteillä Finnair käytti ulkomaista työvoimaa, mikä on täysin ymmärrettävää kielitaidon takia. Heidän kohdallaan Finnair kuitenkin noudatti omia voimassa olevia työehtoja. Mikäli Finnairin on pakko käyttää vuokratyövoimaa, se onnistuisi myös suomalaista vuokratyövoimaa käyttäen - jos siis todella on niin, että Finnair ei muka voisi käyttää lomauttamiaan työntekijöitä.

Teemu Nälkänen

Tämä on kyllä törkeää touhua Finnairilta. Jos Suomessa on suomalaisia lentoemäntiä työttömänä niin silloinhan heidän pitää olla etusijalla!

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Finnairin sikailun soisi jo loppuvan. Edellinen omistusohjausministeri ei halunnut asiaan puuttua, koska hänen ideologiaansa ei sisältynyt työntekijöiden puolustaminen millään tavoin.

Toivottavasti uusi omistusohjausministeri hoitaa hommansa paremmin.

Käyttäjän DimitriQvintus kuva
Dimitri Qvintus

Uusi omistajaohjausministeri tuntuu kyllä kuuntelevan herkemmällä korvalla työntekijäpuolta. Se on todella ilahduttavaa ja selvä muutos parempaan suuntaan!

Käyttäjän DimitriQvintus kuva
Dimitri Qvintus

SLSY twiittasi hetki sitten:
"SLSY:n Finnair luottamusmiehet kutsuttiin taas YT -pöytään. Työnantaja haluaa laajentaa lomautuksia 2014."

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Aika uskomatonta, että Suomen pahimmin sikaileva firma on valtionyhtiö Finnair.

Tätäkö haluttiin, kun Finskiä verovaroin perustettiin?

Erkki Krogerus

Finnairin johto ja hallitus pitäisi vaihtaa, koska se ei saa Finnairin yhteishenkeä luotua. Ei ole mikään ihme, että Finnair ei pärjää kilpailussa. Myydään pois kannattavaa liiketoimintaa ja ulkoistetaan palveluja ulkolaisille toimijoille. Tämä on Nokian puhelinten tie, joka päättyi katastroofiin.
Olen surullisena katsonut kuin tämäkin yhtiö laitetaan lahtauspöydälle. Eikä Suomen valtiolla ole mitään kansallista teollisuuspolitiikka, jossa olisi edes hivenen Suomen ja suomalaisten puolustamista.
Poliitikot, virkamiehet ja aypamput harjoittavat selvää korruptiota tässä maassa. Ei ole ihme, että Suomi on kaatumassa massatyöttömyyteen ja kansalliseen tuhoon.

Käyttäjän DimitriQvintus kuva
Dimitri Qvintus

SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen on tehnyt kirjallisen kysymyksen Finnairin toiminnasta. Piirainen haluuaa tietää muun muassa sen, "onko ulkomaalaislain ja työsopimuslain hengen mukaista, että suomalaisia työntekijöitä vaihdetaan ulkomaalaisiin vuokratyöntekijöihin".

Jari Toivonen

Kiitos Dimitri tästä kirjoituksesta! Keskustelu on jälleen avattu. Kaikki eivät ole ymmärtäneet että jokaista amerikkalaista lentoemäntää ja stuerttia kohden lomautetaan yksi suomalainen. Ansiosidonnaisen maksavat suomalaiset. Lisäksi palkat ja verot maksetaan ulkomaille. Tuskin kukaan suomalainen tätä haluaa. Tämän lisäksi samassa metalliputkessa tehdään töitä täysin eri työehdoin. Vastaavaa olisi että Lappeenrannassa supermarketin kuudesta kassasta päätetään työllistää kolme kassaa TE keskuksen luvalla rajan takaa käyvillä. Suomalainen saa 1500 euroa ja ei enää iltatöitä, pyhätöitä ja muutenkin vähemmän tunteja. Uudet venäläiset kassat saa 400 e/kk ja käyvät töissä rajan toiselta puolen, jonne maksavat verot ja käyttävät rahat. Monta suomalaista kassaa luulette olevan seuraavana vuonna? Keskustelua lisää: https://m.facebook.com/profile.php?id=147557848612563

Toimituksen poiminnat