Finnair ja sinivalkoinen valhe
”Olemme
reilu ja luotettava työnantaja”, Finnair ilmoittaa kotisivuillaan. Valtio-omisteinen Finnair on ollut pitkään tapetilla. Kohua on
riittänyt asuntojärjestelyistä, johtajien järjettömistä bonuksista ja työntekijöiden
irtisanomisista.
Pari kuukautta sitten aiheena oli Finnairin aikomus palkata ulkomaista
vuokratyövoimaa matkustamoon, vaikka kotimaassa on kymmeniä työttömiä
lentoemäntiä ja stuertteja. Asia liittyy Finnairissa jo pitkään jatkuneeseen säästöohjelmaan.
Henkilöstö on omalta osaltaan tullut yhtiötä vastaan ja hyväksynyt heikennyksiä
työsopimuksiinsa. Varsinkin matkustamohenkilöstö on kantanut kortensa kekoon
erillisellä säästösopimuksella.
Samaan aikaan, kun matkustamohenkilöstöä on lomautettu, Finnair on
lisännyt ulkomaista vuokratyövoimaa. Aasian reiteillä Finnair perusteli
toimintaansa kielitaidolla. Jokainen ymmärtää, että New Yorkin reitin kohdalla
kielitaito ei voi olla perusteena, sillä jokainen Finnairin
matkustamotyöntekijä puhuu englantia.
Matkustamohenkilöstön mukaan Finnair oli ilmoittanut, että yhtiö ei
noudattaisi omia voimassa olevia työehtojaan New Yorkin reitillä. Suomalaisten
työehtojen noudattaminen oli ehtona aasialaisen vuokratyövoiman palkkaamiselle.
Kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson
kysyi kirjallisessa kysymyksessä työministeri Lauri Ihalaiselta,
voidaanko EU:n ulkopuolelta tuleville vuokratyöntekijöille myöntää työluvat,
vaikka Suomessa on samaan aikaan työttömiä matkustamotyöntekijöitä. Toinen
kysymys oli, miten suomalaisten työehtojen kiertämiseen puututaan.
Ministeri Ihalaisen vastauksesta kävi ilmi, että Uudenmaan
TE-toimiston mukaan Suomen kansallisilla työmarkkinoilla on kymmeniä työttömiä
työnhakijoita, joiden ensisijainen hakuammatti on lentoemäntä tai stuertti. Eli
osaavaa kotimaista työvoimaa on tarjolla, mutta siitä huolimatta Finnair haluaa
palkata ulkomaista vuokratyövoimaa. Finnair on siis kirjaimellisesti lähtenyt
merta edemmäs kalaan.
Vastauksessa kerrottiin myös, että TE-toimisto on pyytänyt Finnairilta
selvitystä työpaikkoja hakeneista henkilöistä ja perusteita, miksi hakijat
tulivat tai eivät tulleet valituiksi avoimiin työpaikkoihin. Kyse on
työntekijöiden tarveharkinnasta. Mikäli tarjolla on kotimaista työvoimaa, sitä
tulee käyttää ensisijaisesti. Finnair pyrkii nyt kiertämään tämän
tarveharkinnan palkkaamalla väkeä Yhdysvalloista heikommilla työehdoilla ja palkoilla.
TE-toimisto vaati Finnairia selvittämään asian ja toimi sen mukaisesti.
Nyt Finnair yrittää uudestaan kiertää suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia
työehtoja sopimuskikkailun avulla. Mol.fi-sivulle laitetussa ilmoituksessa matkustamohenkilöstöltä vaaditaan muun muassa
valmiutta työskennellä New Yorkista käsin. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys twiittasi asiasta eilen. Vaatimus on järjetön, sillä koneet
ja lentäjät toimivat Helsingistä käsin. Finnair tietää kyllä varsin hyvin, että
Suomessa on kymmenittäin yhtiön itse lomauttamia tai irtisanomia työntekijöitä.
Tällaista vehkeilyä ei voi hyväksyä. YT-Suomi kaipaa kaikkein vähiten
sitä, että käytetään ulkomaista vuokratyövoimaa, kun tarjolla on lomautettuja
tai irtisanottuja, ammattitaitoisia kotimaisia työntekijöitä – vieläpä
valtio-omisteisessa yhtiössä.
Parasta asiakaspalvelua olen saanut Finnairin lentoemänniltä ja
stuerteilta. Yt-neuvotteluista, työehtojen heikentämisestä ja yleisestä
epävarmuudesta huolimatta palvelu on aina ollut ammattitaitoista ja ystävällistä
– aina hymy huulilla. Kuinka moni meistä pystyisi samaan?
Finnairin työntekijät ovat saaneet kärsiä epävarmuudesta jo ihan tarpeeksi.
Heille Finnairin toiminta näyttäytyy sinivalkoisena valheena.
poisto
Ilmoita asiaton viesti
”Mol.fi-sivulle laitetussa ilmoituksessa matkustamohenkilöstöltä vaaditaan muun muassa valmiutta työskennellä New Yorkista käsin. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys twiittasi asiasta eilen. Vaatimus on järjetön, sillä koneet ja lentäjät toimivat Helsingistä käsin”
Norwegian toimii jo noin ainakin Thaimaan lennoillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lentoliiketoiminta on kansainvälistä, joten siinä, jos missä, on luontevaa käyttää kansainvälistä henkilökuntaa.
Tough luck suomalaiselle lentoemolle. Tervetuloa globaaliin maailmaan. Sitä kehitystä ei pelasta TE-keskus, SDP, Qvintus tai blogikirjoitus. On Finnairin kannalta myös kohtuullista, että se voi kilpailla samoilla korteilla muiden lentoyhtiöiden kanssa – joilla ei ole suomalaista ammattiyhdistystaakkaa.
Finnairin, kuten minkään yrityksen, tehtävänä ei ole tuottaa työpaikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Finairin kuten muittenkaan yritysten ei tarvitse tuottaa työpaikkoja?
Mitähän se nyt tarkoittaa?
Jos firma ei tuota työpaikkoja niin ei kai sellasella ole mitään toimintaa jos ei ole työpaikkoja.
Kukas ne työt tekee?
Ilmoita asiaton viesti
Finnairilla on omia lomautettuja työntekijöitä. Mikäli työvoimaa on lisättävä, apu löytyy todella läheltä. Kyllä tämän kikkailun soisi jo loppuvan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen työvoima on vaan liian kallista pystyäkseen kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla. Niin kuin, joku jo edellä mainitse, tällaista se globalisaatio teettää.
Ilmoita asiaton viesti
Aasian reiteillä Finnair käytti ulkomaista työvoimaa, mikä on täysin ymmärrettävää kielitaidon takia. Heidän kohdallaan Finnair kuitenkin noudatti omia voimassa olevia työehtoja. Mikäli Finnairin on pakko käyttää vuokratyövoimaa, se onnistuisi myös suomalaista vuokratyövoimaa käyttäen – jos siis todella on niin, että Finnair ei muka voisi käyttää lomauttamiaan työntekijöitä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on kyllä törkeää touhua Finnairilta. Jos Suomessa on suomalaisia lentoemäntiä työttömänä niin silloinhan heidän pitää olla etusijalla!
Ilmoita asiaton viesti
Finnairin sikailun soisi jo loppuvan. Edellinen omistusohjausministeri ei halunnut asiaan puuttua, koska hänen ideologiaansa ei sisältynyt työntekijöiden puolustaminen millään tavoin.
Toivottavasti uusi omistusohjausministeri hoitaa hommansa paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Uusi omistajaohjausministeri tuntuu kyllä kuuntelevan herkemmällä korvalla työntekijäpuolta. Se on todella ilahduttavaa ja selvä muutos parempaan suuntaan!
Ilmoita asiaton viesti
SLSY twiittasi hetki sitten:
”SLSY:n Finnair luottamusmiehet kutsuttiin taas YT -pöytään. Työnantaja haluaa laajentaa lomautuksia 2014.”
Ilmoita asiaton viesti
Aika uskomatonta, että Suomen pahimmin sikaileva firma on valtionyhtiö Finnair.
Tätäkö haluttiin, kun Finskiä verovaroin perustettiin?
Ilmoita asiaton viesti
Finnairin johto ja hallitus pitäisi vaihtaa, koska se ei saa Finnairin yhteishenkeä luotua. Ei ole mikään ihme, että Finnair ei pärjää kilpailussa. Myydään pois kannattavaa liiketoimintaa ja ulkoistetaan palveluja ulkolaisille toimijoille. Tämä on Nokian puhelinten tie, joka päättyi katastroofiin.
Olen surullisena katsonut kuin tämäkin yhtiö laitetaan lahtauspöydälle. Eikä Suomen valtiolla ole mitään kansallista teollisuuspolitiikka, jossa olisi edes hivenen Suomen ja suomalaisten puolustamista.
Poliitikot, virkamiehet ja aypamput harjoittavat selvää korruptiota tässä maassa. Ei ole ihme, että Suomi on kaatumassa massatyöttömyyteen ja kansalliseen tuhoon.
Ilmoita asiaton viesti
SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen on tehnyt kirjallisen kysymyksen Finnairin toiminnasta. Piirainen haluuaa tietää muun muassa sen, ”onko ulkomaalaislain ja työsopimuslain hengen mukaista, että suomalaisia työntekijöitä vaihdetaan ulkomaalaisiin vuokratyöntekijöihin”.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Dimitri tästä kirjoituksesta! Keskustelu on jälleen avattu. Kaikki eivät ole ymmärtäneet että jokaista amerikkalaista lentoemäntää ja stuerttia kohden lomautetaan yksi suomalainen. Ansiosidonnaisen maksavat suomalaiset. Lisäksi palkat ja verot maksetaan ulkomaille. Tuskin kukaan suomalainen tätä haluaa. Tämän lisäksi samassa metalliputkessa tehdään töitä täysin eri työehdoin. Vastaavaa olisi että Lappeenrannassa supermarketin kuudesta kassasta päätetään työllistää kolme kassaa TE keskuksen luvalla rajan takaa käyvillä. Suomalainen saa 1500 euroa ja ei enää iltatöitä, pyhätöitä ja muutenkin vähemmän tunteja. Uudet venäläiset kassat saa 400 e/kk ja käyvät töissä rajan toiselta puolen, jonne maksavat verot ja käyttävät rahat. Monta suomalaista kassaa luulette olevan seuraavana vuonna? Keskustelua lisää: https://m.facebook.com/profile.php?id=147557848612563
Ilmoita asiaton viesti