*

Dimitri Qvintus

Finnair - Illaksi Nykiin

  • Finnair - Illaksi Nykiin

Kirjoitin viime syksynä blogissani Finnair ja sinivalkoinen valhe yhtiön yrityksestä kiertää omia työehtojaan. Seuraavana aamuna sain Finnairin yhteiskuntasuhteista vastaavalta johtajalta viestin, jossa minulle ehdotettiin tapaamista. Tapaaminen ei ole vielä järjestynyt. Olin - ja olen yhä - tietenkin valmis kuulemaan Finnairin näkemyksen siitä, miksi työehtoshoppailu on heidän mielestään OK.
 
Finnairin yritys palkata ulkomaista vuokratyövoimaa New Yorkin reitille ei onnistunut aluksi. Syynä oli se, että Finnair ei laittanut paikkoja avoimeen hakuun Suomessa. Tähän väliin on hyvä muistuttaa, että Suomessa on yli 100 työtöntä lentoemäntää tai stuerttia, jotka etsivät oman alan töitä. Lisäksi Finnair lomauttaa jo kolmatta vuotta putkeen omia matkustamotyöntekijöitään. TE-toimiston kielteisen päätöksen jälkeen Finnair laittoi paikat uuteen hakuun, mutta asetti ehdoksi valmiuden työskennellä New Yorkista käsin. Se tarkoitti myös sitä, että valittavalla työntekijälle pitäisi olla työlupa Yhdysvaltoihin.
 
Mitään asiakaspalvelullista tai työn järjestelyihin liittyvää syytä Finnairilla ei ollut, sillä Finnairin lentokone, lentäjät ja matkustamohenkilökunta lähtevät Helsingistä ja palaavat Helsinkiin. Finnair onkin jälkikäteen ilmoittanut julkisuudessa, että yhdysvaltalaisiin vuokratyöntekijöihin ei noudateta suomalaista työlainsäädäntöä eikä suomalaisia työehtoja.
 
Finnair on siis lisännyt ulkomaisen vuokratyövoiman käyttöä samaan aikaan, kun se on lomauttanut omia suomalaisia työntekijöitään. Finnairin mukaan ulkomaisen vuokratyövoiman käytöllä ei ole mitään tekemistä lomautusten kanssa. Kyse on "kausivaihteluista". Tätä ei tietenkään usko kukaan.
 
Nyt tilanne on se, että amerikkalaiset aloittavat maaliskuun alussa New Yorkin reitillä. Kuvio menee niin, että suomalainen matkustamohenkilöstö lentää New Yorkiin. Paluulennolla on mukana amerikkalaisia vuokratyöntekijöitä, jotka suomalaiset perehdyttävät lennon aikana kaikkeen mahdolliseen aina turvallisuusasioista lähtien.
 
Erään suomalaisen matkustamohenkilöstön jäsenen lomautus alkaa sattumalta juuri tällaisen lennon jälkeen. Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan, miltä tuntuisi kouluttaa viimeisellä lennolla ennen lomautuksen alkamista vuokratyöntekijää, joka on palkattu tekemään omaa työtä. Ehkä Finnairin johdolla on tällekin järjestelylle joku positiivinen ja energinen termi, esimerkiksi "Transatlanttinen YYA-sopimus". Oli nimi mikä tahansa, suomalainen työntekijä häviää.
 
Amerikkalaisten lisäksi on "palkattu" 13 suomalaista matkustamotyöntekijää. Ongelmana on vain se, että töiden pitäisi alkaa maaliskuussa, mutta työlupia ei vielä ole. Työntekijöille annettiin alunperin ymmärtää, että työnantaja auttaa työlupien hankkimisessa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että työnantajalla ei ole aikomustakaan auttaa suomalaisia työntekijöitä saamaan työlupaa Yhdysvaltoihin. Jos työlupaa yrittää hankkia itse, saa vastauksen, että työnantajan pitäisi hankkia se. Työlupaa ei hankita yhtä nopeasti kuin pikapassia. Jos kyseessä olisi ollut aito hakuprosessi, työnantaja olisi laittanut asiat vireille.
 
Kun Finnair halusi palkata amerikkalaista vuokratyövoimaa syksyllä, työnantaja auttoi työlupien hankkimiseen työntekijöiden puolesta. Suomalaisten työntekijöiden kohdalla näin ei ole. Tuskin voi räikeämmin ilmoittaa suomalaisille lentoemännille ja stuerteille, että me emme halua teitä.
 
Finnairin toimintaa kuvaa hyvin halpalentoyhtiö Norwegianin viimeisin perustelu sen omalle toiminnalle. Oli kyseessä sitten halpatyövoiman käyttö tai muu asia, Norwegian ei kuulemma suunnittele tekevänsä mitään sellaista, mitä Finnair ei olisi tehnyt jo vuosikaudet. Suomeksi sanottuna tätä touhua kuvaa parhaiten sana sikailu.
 
Suomessa Finnair kutsuu työntekijöitään vapaaehtoistöihin, mutta onneksi sentään kaikki eivät joudu kärsimään yhtiön toiminnasta. Ylempänä on kuvakaappaus erään Yhdysvalloista rekrytoidun matkustamotyöntekijän Facebook-sivulta.

Ah, the good life! Kolme kuukautta palkallista vapaata. Samaan aikaan 100 työtöntä suomalaista matkustamotyöntekijää etsii töitä. Finnairin säästöohjelma näyttää toimivan erinomaisesti!
 
Asuntokauppojen, työehtoshoppailun ja työntekijöiden törkeän kohtelun jälkeen Finnairin mainoksessa juokseva poro ei näytä enää yhtä suloiselta. Yhtiön brändi on kärsinyt, eikä ihme. Minulle syy lentää Finnairilla on osaavat ja ammattitaitoiset suomalaiset lentoemännät ja stuertit ja muu henkilökunta, joilta saan erinomaista palvelua äidinkielelläni. Niin pitkään, kun Suomessa on yksikin ammattitaitoinen lentoemäntä tai stuertti työttömänä, Finnairin ei pitäisi palkata ulkomaista vuokratyövoimaa. Tässä vielä linkki tutkimukseen Finnairin työvoiman kilpailukyvystä.
 
Valitettavasti sinivalkoisuus näyttää kelpaavan Finnairin johdolle vain mainoksissa. Matkustamohenkilöstön kohdalla slogan tuntuu olevan "Illaksi Nykiin". Kyseessä on valtio-omisteinen yhtiö, jonka pitäisi näyttää esimerkkiä. Finnairin henkilöstöpolitiikka on tällä hetkellä esimerkki törkeimmästä päästä. Toivottavasti se muuttuu.
 
Veikkaan, että suomalaisilla lentoemännillä ja stuerteilla on ainakin yksi kysymys Finnairin johdolle: Miten "Ah, the good life" sanotaan suomeksi?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Jotu Karjalainen

Suomalaisen lentoemon pitäminen töissä on kallista verrattuna ulkolaiseen vuokraemoon. Eihän kotimaassakaan palkata enään suomalaisia duunareita niin miten sitten kansainväliseen toimintaan.

Hassuinta tässä on kumminkin se että luultavasti se amerikkalainen vuokraemo tienaa käteen vähintäänkin sen mitä suomalainen lentoemo, säästö Finnairille tulee amerikkalaisen pienemmistä työllistämisen sivukuluista, joka mahdollistaa edullisen vuokrahinnan.
Mutta sitähän me ollaan täällä haluttu...

Antti Jokinen

Samaa mieltä edellisen kanssa. Mikä ihmeen pyhä linnake tuo Finnair on? Tammikuussa olin Hong Kongissa ja Thaimaassa. Mannerteväliset lennot tein Finnairilla. Molemmilla lennoilla oli myös pari aasialaista työntekijää. Näin asiakkaan näkökulmasta näytti, että ihan yhtähyvin töitä tekivät nämä hoikat aasialaiset, kuin hiukan paksummat kotimaiset versiot. Miksi Finnairin pitäisi maksaa enemmän palkkaa jollekkin vain siitä syystä, että on suomalainen?

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Niin. Tämmöiset blogikommentitkin voisi ulkoistaa Intiaan, Googlen translator kyllä kääntää ne suomeksi sitten.

Rapa Nial

Ahaa, kommenttini oli liian kärkevä. Yritetään uudelleen. (Pitäisikö Dimitrin tekstiä myös editoida suoranaisista valheista mm. vanhat väärät tiedot vapaahtoistyöstä?)

Kysytään nätisti: ovatko lomautetut samoja, jotka halusivat jäädä Finnairille vaikka työpaikat siirtyivät Flybelle? Silloinhan oli varmasti tiedossa, ettei kaikille voi olla töitä jos paikat lähteävt. Porukkaa halusi silti jäädä Finnairille. Tavallisesti tällaista ei edes tarjota.

Muistutetaan, että matkustamohenkilökunta on yhdessä työnantajan kanssa sopinut ulkomaisen henkilöstön käytöstä mm. New Yorkin reitillä, maks. 3 per kone. Taisikohan olla samaan aikaan, kun eivät halunneet tasata palkkojaan keskenään vaan pitää kahden kerroksen systeemin olemassa eli virkaikäisille kaikki edut ja nuorille jämät. Ja 150 eläkeikäistä edelleen koneissa. Varmasti kauhean raskasta heillekin... Toki kun joka neljäs Finnairin matkustamohenkilökunnasta tienaa yli 4900 e/kk plus päivärahat keskimäärin 90-95 kuukausittaisella työtunnilla niin kai sitä jaksaa hyvän liksan nostaa kun vapaitakin reilusti. Oma purseri kertoi asiasta lehdissä 2010 edellisen lakkotempauksen aikaan.

Tarvitsevatko amerikkalaisetkin ydinkeskustan ykkösluokan hotellin vai kelpaako heille vähempi?

En ymmärrä, miksi edelleen viitataan "vapaaehtoistyön" virheellisiin uutisiin? Sisäisillä sivuilla oli kai kerrottu, että nyt voidaan taas ruuhkaongelmien tasaamiseksi tulla asiakaspalveluun. Yllättävän (?) nopeasti tieto olikin mediassa ja kuviteltiin, ettei työstä maksettaisi palkkaa. Näinhän ei ole ollut edelliskerrallakaan kun itsepalvelulähtöselvitysautomaatit otettiin käyttöön ja avuksi haluttiin ns. vapaaehtoisia jotka saavat vapaaehtoisesti vaihtaa oman työnsä toiseksi eli asiakasneuvojaksi ja saavat oman työnsä mukaisen palkan. Hienoa työpanoksen tasaamista. Nyt tästä haluttiin jostain syystä tehdä uutisankka. Jota Dimitri haluaa edelleen vahvistaa vaikka faktat ovat selvillä.

Itse en lennä Finnairilla "ihanien suomea puhuvien lentoemäntien" takia vaan taitavien lentäjien, hyvän turvallisuuskulttuurin ja reittien takia. Hyvästä matkustamopalvelusta on kaikilla varmasti oma kokemuksensa.

Menisikö tällainen läpi?

Rapa Nial

http://www.hs.fi/talous/Sini-+valkoisten+siipien+m...

"Vaikka Finnairilla Euroopan syöttöliikenteen käyttöaste on korkea eli koneet kulkevat täysinä, hintakilpailu on niin kovaa, että kannattavia reittejä on vain muutama.

Vanhana lentoyhtiönä Finnairin painolastina on sen kallis rakenne.

Esimerkiksi matkustamohenkilökuntakulujen arvioidaan olevan 20–30 prosenttia korkeammat kuin kilpailijoilla, ja 20 prosenttia kalliimmat kuin muilla suomalaisilla yhtiöillä."

"Toinen huono puoli liittyy työntekijöiden valheelliseen turvallisuudentunteeseen – ajatellaan, että palkkoja ei tarvitse laskea, koska valtio ei voi päästää yhtiötä kaatumaan."

Ja sitten voimme taas ihmetellä yhdessä SLSY:n pj:n ja sihteerin kanssa kuinkas se onkaan niin että tuli sovittua edulllisemman ulkomaisen matkustamohenkilökunnan palkaamisesta ihan yhdessä työnantajan kanssa.

Neljännes Finnairin matkustamohenkilökunnasta tienaa (en käytä termiä ansaitsee) 4900 e/kk plus päivärahat noin 350 euroa. Laitetaan siis 5250 euroa kuussa. Mitä se tarkoittaa?

HS Luokkakone (http://www.hs.fi/datajournalismi/Selvit%C3%A4+Kuuk...) kertoi faktatiedoilla (5250e, työssä, nainen, 40-v, ylioppilas) näin: "

(Palkka)luokkasi on eliitti. Pieni huippujoukko, joilla on perittyä varallisuutta tai niin hyvä palkka, että he voivat tehdä asioita, jotka ovat tavallisille ihmisille mahdottomia. Ammatteina esimerkiksi johtaja, tuomari, professori tai erikoislääkäri. Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.

Kulttuurinen luokkasi on duunari. Tälle ryhmälle tärkeitä asioita koti, turvallinen elämä, perhe ja ystävät. Eivät kovin ahkeria harrastajia, medioista käytössä esim. Seiska."

Toimituksen poiminnat